Wednesday, February 15, 2017

Jack J's '70s: Udvandrerne/Nybyggerne

...skip to 42 years later and I'm finally re-watching UDVANDRERNE / NYBYGGERNE (The Emigrants/The New Land)!!! Directed by Jan Troell and starring Liv Ullmann & Max von Sydow. It's hard to fathom that Sydow played the old guy in THE EXORCIST 3 years later.
When I watched the films in '74 they were broadcast as an 8 part tv series and I've decided to split the two films into 4 parts (the two films run for 6+ hours). I hated the films as a kid, now I love 'em. Oh, and needless to say, to re-create the atmos from 1974 ... I'm watching the films in black & white!

3 comments:

  1. Nu blander jeg mig igen. Damn! Men jeg vil bare sige 2 ting: "Raskens", også en tv-serie - og "Mannen På Taket". Og i det hele taget Sjöwals og Wahlöös dekalogi "Roman Om En Forbrydelse", med Martin Beck, Gunvald Larsson, Einar Rönn og hele svineriet. Jeg ved godt de er behæftet med ideologi-politiske tirader, men det knaldermaj gode fortællinger!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bland dig endelig, det er helt i sin orden. Det er jo ikke, fordi kommentarfelterne gløder (mere). Det er muligt, folk stadig læser blogs, men de gider ikke kommentere. Noget, jeg så, du i.ø. selv har kommenteret på din/jeres sci-fi-blog.

      Tak for tippet. Jeg har "Mannen på taket" på hylden - dog uset indtil videre. "Raskens" kender jeg slet ikke. Sjöwal og Wahlöös bøger kender jeg sporadisk til via senere tv-filmatiseringer (dvs. Beck)

      Delete
    2. PS: Jeg har filter på denne del af Lejemorderen, derfor kommer kommentarer først frem, når jeg godkender dem (jeg så, du havde sendt din kommentar to gange). Jeg fik for nogle år siden, over en lang periode, kedelige kommentarer om kedelige ting fra en udenlandsk læser, hvilket jeg gerne ville undgå, og indførte derfor filtret. :|

      Delete